Toadman Interactive

Bakom Toadman Interactive står entreprenörerna Robin Flodin och Rasmus Davidsson. Båda är idag verksamma inom bolaget där Robin har VD-rollen och Rasmus har titeln “head of design”. Bolaget grundades 2013, då med inställningen att agera som konsult åt andra spelbolag. Toadman har hjälpt flertalet namnkunniga studios med utveckling av deras spel, däribland svenska Fatshark som står bakom Warhammer: Vermintide – en titel Toadman hjälpte till med. Utöver konsultuppdrag har bolaget har också utvecklat hela spel under så kallade ”work-for-hire-kontrakt”, också detta i samarbete med Fatshark.  Idag har Toadman breddat verksamheten och satsar på egna spel och varumärken, där siktet primärt är inställt på action RPG-spel. Första steget i denna inriktningen var spelsläppet av Immortal: Unchained. Aktiemarknaden hade dock prisat in höga förväntningar vid spelsläppet som blev tuffa att leva upp till. Spelet lyckades attrahera 235 samtida spelare kort efter release som fram till idag är all time high i antalet spelare.

Under 2018 signerade bolaget flera större kontrakt för utveckling av spel med den kinesiska partnern Leyou Technologies, som kan liknas vid work-for-hire eller konsultuppdrag. Kontrakten har ett värde på flera miljoner dollar och betalas ut löpande när vissa milstolpar uppnåtts. Bland uppdragen återfanns också rena konsultuppdrag där Leyou har rätt att beställa arbete av Toadman för spel baserat på IP från Sagan om Ringen och Civilization. Detta innebär att Toadman Interactive går in i 2019 med ett ordervärde på 10 miljoner dollar i ryggsäcken. För deras största projekt, Project Osiris, beräknas bolaget sysselsätta 50-70 personer under utvecklingen och spelet förväntas att släppas senare delen av 2019 eller tidigt 2020.

Aktiekurs gamingaktier