Starbreeze

Starbreeze var under lång tid fånge under så kallade work-for-hire-kontrakt, där det mer eller mindre är omöjligt att tjäna stora pengar. Detta speglades länge i bolagets historik och man brottades med ekonomiska svårigheter tills man hittade bolaget Overkill Software. Bolaget hade bland annat spelet Payday i sin portfölj vilket hade sålt relativt bra genom åren. Under 2012 förvärvade Starbreeze Overkill vilket blev vändningen för bolaget och ett år senare släpptes Payday 2. Spelet som kort och gott är en bankrånar-simulator har sålt långt över 10 miljoner exemplar och därmed blivit bolagets storsäljare. En annan nämnvärd titel från Starbreeze är skräckspelet Dead by Daylight där man agerade utgivare åt kanadensiska studion Behaviour Digital. Bolaget innehar också licens att göra spel på varumärket The Walking Dead. Starbreeze har med framgången dessutom breddat vingarna en aning och satsar inte enbart på utveckling och utgivning spel, då man har förvärvat närvaro på VR-scenen i form av ett eget VR-headset: StarVR.

I samband med köpet av Overkill roterades en rad poster för nyckelpersoner i bolaget, mest signifikant var naturligtvis VD-bytet där Bo Andersson Klint tog över. Bo har en lång historisk inom gaming där han och brodern Ulf Andersson en gång i tiden startade Grin Interactive. Idag jobbar flera hundra personer på Starbreeze, där merparten sitter på spelutvecklingen som numera drivs under “Overkill – a Starbreeze Studio”. Aktieägarnas resa har i bolaget pendlat mellan hopp och förtvivlan genom åren, men 2018 skulle bli en tuff resa för Starbreeze aktie på börsen.

Starbreeze har genom åren gjort flertalet förvärv där många inte burit den frukt man önskat, därtill har flertalet projekt kantats av förseningar (se länk nedan). Detta kokades ner till att det sattes väldigt stor press på att deras största spelsläpp, Overkills The Walking Dead, skulle prestera väl. Inte heller detta projekt har någon fläckfri historia, flertalet förseningar förelåg releasen av spelet som skulle ske under november 2018. Vid release skulle det visa sig att kvalitén inte var tillräcklig hög för att möta varken spelarnas eller marknadens förväntningar. Lika snabbt som spelet seglade ut från försäljningslistorna rasade aktien på börsen. Sedan releasedagen skulle aktien backa 88% innan året var över. Det fanns dock goda grunder för detta, då Starbreeze under de 35 handelsdagarna hunnit med att meddela marknaden att bolaget försatts i företagsrekonstruktion, fått byta VD och backa från sina tidigare målsättningar. Som om detta inte vore nog visade det sig att insynspersoner sålt aktier under samma period, något Ekobrottsmyndigheten valde att titta närmare på. Detta ledde till att EBM gjorde ett tillslag mot Starbreeze kontor och frihetsberövade en person med misstankar om grovt insiderbrott. 2018 var Starbreeze den aktie inom gaming som hade flest antal ägare hos Avanza, vilket mätte upp till knappa 18,000 st. Aktien hittar du på Stockholmsbörsens Midcap-lista under kortnamnet STAR B.

Här kan du läsa vår intervju med Starbreeze och bolagets VD, Bo Andersson Klint:
https://gamingaktier.com/starbreeze-en-framgangssaga-intervju-med-bo-andersson-klint/

Här kan du läsa om när Gamingaktier testar Starbreeze VR-satsning, Enterspace:
https://gamingaktier.com/gamingaktier-besoker-enterspace-och-testar-starvr/

Här kan du läsa vår sammanställning av alla affärer i Starbreeze sista åren:
https://gamingaktier.com/allt-du-behover-veta-om-starbreeze/