Remedy Entertainment

Vår finska granne Remedy Entertainment har klassificeras som en av kvalitetsutvecklarna från Norden med stora spelsläpp genom åren, så som Max Payne, Alan Wake och Quantum Break. Just Max Payne var en av de största titlarna till Playstation under tidigt 2000-tal. Efter succén, då spelet sålt 2,75 miljoner enheter, fick de ett bud på varumärket av Take-Two Interactive om $10m och en knapp miljon aktier i Take-Two. Budet accepterades och varumärket såldes, men det nådde aldrig riktigt upp till samma höjder som tidigare. Bolaget bildades 1995 och har sedan dess varit en av de ledande utvecklarna i Europa med samarbetspartner så som Digital Bros, Microsoft och Smilegate. Just Microsoft har man under många år haft en nära relation med då t.ex. Quantum Break var en xbox-exlusive titel och därmed ett spel Microsoft värnade extra hårt om.

Remedy sattes på börsen 2017, då man också bekräftade att man, likt Starbreeze, samarbetar med sydkoreanska Smilegate om framtida titlar. Detta avtal gäller det stora IP från öst, Crossfire – i all enkelhet beskrivs det väl enklast som Asiens Counter Strike. Originalspelet är med andra ord ett intensivt multiplayer spel. Det Remedy utvecklar ska bli något helt annat, då det ska fokusera att framhäva sin kunskap runt story-drivna spel. För att understryka potentialen i projekten uppger bolaget att Crossfire har över 650 miljoner registrerade spelare och 8,5 miljon samtidiga spelare. Men bolaget har mer än så under utveckling och under E3 2018 avtäcktes för första gången spelet Control. I partnerskap med italienska 505 Games (dotterbolag till Digital Bros) har man utvecklat ett spel som skapade stor uppåtstående under 2018 års E3. Spelet förväntas att släppas under 2019 till multiplattform, det vill säga alla plattformar utom mobil. Alla bolagens spel utvecklas i den prisbelönta egenutvecklade spelmotorn Northlight.