Activision Blizzard

Activision Blizzard är en av de absolut största spelarna på den nordamerikanska kontinenten. Bolagets nuvarande form kom till år 2008 när Vivendi Games och Activision slogs samman och idag bedriver de en väldigt bred verksamhet med både utveckling, förläggning, marknadsföring och esport-ligor. Bolaget ligger bakom hits som World of Warcraft, Starcraft, Diablo, Call of Duty och Overwatch. Just World of Warcraft släpptes redan 2004 och har än idag massvis med betalande spelare, och på senare år har även WoW hittat till bioduken. Många svenskar, som normalt inte skulle se sig som gamers, har dessutom spelat Activision Blizzards spel då de sedan köpet av den svenska spelstudion King äger det otroligt populära mobilspelet Candy Crush. Under hösten 2017 var bolaget det största spelbolaget i både Nordamerika och Europa, sett till intäkter och bolagsvärde.  

Med kanske världens starkaste portfölj av spel och IP är det föga förvånande att man år efter år fortsätter ligga i toppen på försäljningslistorna. Som den moderna delen av branschen arbetar Activision Blizzard allt mer med en så kallad GaaS-modell. Titlarna blir allt mer service-drivna med löpande innehåll som adderas för en mindre kostnad. Ett tydlig exempel på denna approach var deras stora spelsläpp vintern 2018. För första gången släppte man den trotjänande spelserien Call of Duty helt utan single player-läge, vilket givetvis kom med konsekvenser i form av en del arga kunder. Att balansera arga spelare över finansiellt kloka beslut (merparten som är nöjda sitter troligen tysta) är något de större bolagen handskas med dagligen. Ytterligare ett exempel på detta hände även under 2018. Blizzard hade låtit meddela att en större nyhet skulle annonseras under deras årliga event Blizzcon och att nyheten skulle innefatta spelserien Diablo. Till spelarnas stora förtret meddelade bolaget att de hade Diablo Immortal under utveckling – ett mobilspel. De trogna fansen var inte nöjda, medan Activision Blizzard försöker modernisera sina egen affärsmodell och därmed migrera stora titlar till fler enheter/plattformar för att i långa loppet tjäna mer pengar åt sina aktieägare.